Friday 20 September 2013

Teks Ucapan Pada Sidang Akhbar Mengumumkan Tawaran Diri Untuk Dipilih Ke Jawatan Ketua Pergerakkan Pemuda UMNO Malaysia Oleh Akhramsyah Sanusi

Setelah menawarkan diri untuk bertanding jawatan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Akhramsyah Muammar Ubaidah bin Sanusi, sebentar tadi telah mengadakan sidang akhbar berkaitan hasratnya untuk bertanding jawatan tersebut yang diadakan di Jeumpa D' Ramo, Jln Maarof, Bangsar, Kuala Lumpur. 

Walaupun saudara Akramsyah tidaklah sepopular Khairy Jamaluddin namun tidak perlulah kita mempertikai hasrat murni beliau itu yang antara lain mampu memperlihatkan suburnya demokrasi dalam parti di samping ianya satu pertandingan secara sihat di kalangan pergerakan berkenaan

Semasa sidang akhbar itu diadakan kelihatan beberapa ahli Pergerakan Pemuda lebih kurang 30 orang seperti Ketua Pemuda UMNO Jelebu, saudara Mohd Ikmal Abu Bakar dan Ketua Pemuda UMNO Cawangan Taman Uda Jaya, Ampang. Berikut adalah transkrip kenyataan yang dibuat saudara Akramsyah [baca sini]

"Assalamualaikum Warahmatullah i Wabarakatuh,
 
Salam Sejahtera, Salam Satu Malaysia,
 
Terima Kasih atas kehadiran semua di sini pada hari ini, baik dari kalangan wakil media dan terutama sekali kawan-kawan yang sudi melepaskan diri dari tugas harian untuk bersama-sama.
 
Nama saya Akhramsyah Muammar Ubaidah bin Sanusi, lazimnya dikenali sebagai Akhram sahaja. Sebagai pengenalan, saya seorang anak kelahiran DEB (Dasar Ekonomi Baru). Pendidikan awal saya di Maktab Rendah Sains MARA Balik Pulau, Pulau Pinang sehinggalah berjayanya saya menggenggam segulung ijazah Sarjana Kejuruteraan Kimia dari Imperial College, London semua hasil dasar kerajaan pimpinan UMNO yang berlandaskan Dasar Ekonomi Baru.
 
Dengan bermodalkan ilmu tersebutlah, saya berjaya menarik perhatian sebuah syarikat minyak antarabangsa yang terkemuka mengambil saya sebagai serorang profesional. Selama 16 tahun saya bertugas sebagai seorang jurutera, konsultan sehingga kini mencapai peringkat pengurusan syarikat tersebut. Dalam masa itu, saya berpeluang bekerja di luar negara, menimba ilmu serta pengalaman teknikal mahupun organisasi, untuk kemudian di bawa pulang demi memajukan negara bangsa. Segala peluang serta kejayaan ini bertitik-tolak dari perjuangan UMNO, dan saya bersyukur atas pengorbanan pemimpin-pemimpin Melayu yang berjasa terhadap kami generasi muda.
 
Namun, sejak kebelakangan ini, telah tertimbul rintihan pada peringkat akar-umbi parti, terutama sekali pada golongan muda, yang UMNO terlihat seperti tidak dapat lagi menjaga kebajikan mereka. Segala usaha serta dasar kerajaan yang baik dilancarkan, tetapi kurang mengena sasaran, dan ini menimbulkan kerunsingan. Rintihan akar umbi Pemuda juga timbul tentang sentuhan kepimpinan yang dikatakan tak cukup kerap sampai ke bawah. Dan lebih parah lagi, ada orang muda yang kini menuduh Pemuda sebagai tidak lagi mendesak, tidak lagi menjulang obor perjuangan Agenda Melayu.
 
Oleh itu, memandangkan rintihan kawan-kawan, jiran-jiran serta penyokong tentang perlunya perubahan kepimpinan Pemuda, saya dan keluarga saya telah mengambil keputusan mengorbankan kerjaya saya untuk menawarkan diri, dengan rendah diri, sebagai calon Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia. Agenda yang akan saya bawa insya Allah sekiranya terpilih sebagai Ketua Pemuda yang baru adalah menghidupkan kembali agenda perjuangan Melayu yang seharusnya menjadi tanggungjawab Pemuda UMNO. Oleh itulah, laungan Pemuda haruslah tidak lain dari HIDUP MELAYU!
 
Terima Kasih. Saya membuka majlis kepada soalan...
 
Ikhlas dari Calon Anda, Akhramsyah Sanusi"



~ Tanjak Pusaka~


No comments:

Post a Comment